Amsterdam - Johannesburg - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van nienke&maartje elenbaas&santema - WaarBenJij.nu Amsterdam - Johannesburg - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van nienke&maartje elenbaas&santema - WaarBenJij.nu

Amsterdam - Johannesburg

Blijf op de hoogte en volg nienke&maartje

18 September 2016 | Swaziland, Mbabane

15 september: Amsterdam-Johannesburg

vandaag vertrekken wij dan eindelijk naar Swaziland. Om 8 uur s morgen treffen wij elkaar buiten bij de vertrekhal. Binnengekomen blijkt het ongelooflijk druk. Onze rij voor de baggage drop-off staat tot in terminal 3. Beetje bij beetje schuiven we op. Eindelijk kunnen we onze, toch weer zware tassen, achterlaten op de bagageband. Nu naar boven voor security check en dan door paspoortcontrole. We verheugen ons op een lekkere kop koffie bij Starbucks.
Bovengekomen blijkt ook daar een enorme rij. Nadat mijn hele fototas is doorzocht, door een neurotische vrouw (nergens aankomen!!) op gevaarlijke explosieven en messen hebben we nog net genoeg tijd om een lelijk kussend stel in delftsblauw te kopen voor onze zweedse gastvrouw. Zij is namelijk net getrouwd met haar Swazinees.

Nog even langs de boekwinkel, ook een rij, de wc; ook een rij en dan boarden; ook een rij! In ons vliegtuig bleek het iets minder druk. De stoel naast mij blijft leeg en na het opstijgen blijkt dat wij midden in een koufront zitten waar vier oudjes die achter Maart zitten niet tegenkunnen. Ze worden alle vier geevacueerd naar een warmer oord. Maart heeft een hele rij voor zich alleen. Totdat een Chinees zich meld die vervolgens op drie stoelen gaat liggen slapen.

Al met al hebben wij een goede ontspannen vlucht met een paar filmpjes. Om 21.05 landen wij op Tambo Airport. Het vliegveld van Johannesburg. Aangezien wij voorin in het toestel zitten kunnen wij er snel uit en kunnen wij snel onze paspoorten laten stempelen. Buiten staat ons busje naar het hotel al klaar. Het hotel ligt op 5 minuten rijden. Ook daar gaat het inchecken vlot. Nog even buiten zitten voor een frisse neus en toen ons bed in gedoken.

16 september Johannesburg-Mbabane (Swaziland)

Om 7.30 gaat de wekker. Heerlijk geslapen; even ontbijten en dan met transferbus terug naar vliegveld waar wij opgehaald zullen worden door een pendelbus tussen Jo’burg en Swaziland. Het busjes staat er al met een enorme berg koffers ervoor. Een van onze mede-passagiers is net teruggekeerd van een zakenreis naar Lagos en heeft blijkbaar haar hele huis meegenomen. Met veel geprop kunnen we allemaal mee en zitten we 3.5 uur als sardientjes in een blik. Tijdens de reis komen we in gesprek met elkaar. Het zijn allemaal inwoners van Swaziland. We vragen hoe het staat met de Reeddance. Een cultureel evenement waarbij alle vrouwen mooi gekleed gaan om te dansen voor de koning. We laten weten interesse te hebben om hier naartoe te gaan. Er wordt wat gegiebeld en dan komt het hoge woord eruit; Maart en ik komen niet meer in aanmerking!! Je moet jong zijn; maar erger nog; ook maagd. Ja helaas dan kan het hele feest niet doorgaan.
Er blijkt in een plaats op 2,5 uur van Mbabane een laatste Reeddance plaats te vinden. Maart en ik besluiten toch een kansje te wagen.

Inmiddels zijn wij aangekomen bij Oskop; de grensplaats tussen Zuid Afrika en Swaziland. Ik weet het hele circus nog van vorig jaar. Auto uit. Met zn alle in de rij voor een paar donkere loketjes, stempel halen, papiertje krijgen. Auto in; papiertje afgeven; nieuw papiertje krijgen; 20m rijden; auto parkeren; met zn allen in de rij; papiertje inleveren; nog een stempeltje krijgen; weer in de auto en dan vol gas Swaziland in!!

Na drie en een half uur staan maart en ik in de snikhete zon binnen in Mbabane te wachten tot wij opgehaald zullen worden. Na 15 minuten stopt Karin en een hartelijk welkom volgt. Ze blijken te wonen in een groot huis achter een veel te groot hek. Wij hebben een eigen huisje, met keuken, woon-,slaap- en badkamer en een prachtige Out of Africa veranda. Helemaal geweldig.
Even snel omkleden en dan lekker lunchen ergens in de buurt met prachtig uitzicht op de bergen. Van een serveerster daar horen we dat het dit jaar het droogste jaar ooit is. In Mbabane zijn er strenge restricties voor het gebruik van water. 7 dagen geen water gebruiken; 7 dagen wel. Poe dat is niet mis. Door dit soort berichten ga je zelf ook meteen anders om met water. Kort douchen en tijdens het inzepen de douche even uit.
We zitten samen nog even samen op de verenda te genieten van de rust en krekeltjes. Morgen vroeg op voor de KONING!