ndebele vrouwen en de queen - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van nienke&maartje elenbaas&santema - WaarBenJij.nu ndebele vrouwen en de queen - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van nienke&maartje elenbaas&santema - WaarBenJij.nu

ndebele vrouwen en de queen

Door: moeniemounie

Blijf op de hoogte en volg nienke&maartje

30 April 2010 | Zuid-Afrika, Johannesburg

NDEBELE WOMAN AND QUEEN
Vandaag staat er een koninklijk bezoek op het programma. Om 10.30 uur vertrekken wij met lucy richting de ndebele vrouwen. Volgens Margy is het 2 uur rijden dus ruim op tijd voor onze lunch om 13 uur. Helaas ook hier weer een misrekening in de reistijd. Wij arriveren om 13.45 in het kingdom of Queen Nomsa onze gastvrouw van vanmiddag. Langs de weg staat Ellen op ons te wachten, een van de ndbele vrouwen. De huizen zijn wit versierd met mooie grafische patronen in felle kleuren. In 1 van de huizen zit Ma Francina (de moeder van Ellen). Een hele zwarte nors kijkende vrouw met om haar nek en enkels enorme zware gouden ringen. Ze zegt niks. Later blijkt dat dit een van de meest in het oogspringende karaktertrekken van de vrouwen is. Ellen kijkt naar mijn all stars en vraagt welke maat het is….wat een geluk we hebben dezelfde maat….gelukkig sta ik erop anders had ze de schoenen van mijn voeten gehaald. Gelukkig moeten we ons haasten voor de lunch bij Queen nomsa. In ons programma staat dat als de koning in de buurt is hij ook nog even langs wipt…..zijn benieuwd wat hij aan of niet aan heeft.
Bij de deur staat een rek met een kom en een kan water. Lakeitje Lilli wast onze handen en we mogen aan tafel……..en toen was het stil. Maart start haar interview….wat kan je vertellen over de nbele vrouwen…over jullie cultuur? De jongens worden tussen hun 19e-21e levensjaar de bergen ingestuurd….vrouwen mogen daar niet bij zijn en na 3 maanden komen ze als man terug.. de vrouwen koken feestelijk voor de terugkomst van de mannen. Hoeveel vrouwen zijn er nog….zijn dat er 100. No not hundred….stilte……more or less? Geen antwoord. Als ze op de vragen antwoordt is het alleen met ja en nee. We worden er een beetje zenuwachtig van. Tot overmaat van ramp schiet er nog een stuk kippenpoot van Maart haar bord in haar schoot. Ook de opgediende maiskolf roept vragen op….eet de Queen die met mes en vork of zet ze haar neptanden erin. We durven elkaar niet aan te kijken….bang dat we de slappe lach krijgen. We doen nog wel een idee op voor een toetje trilpudding met vanille vla. Dat recept schrijven we dan maar op. Na een warm afscheid rijden we naar mama ester. De zakenvrouw van deze ndebiele women. Ook haar huis is prachtig versiert met grafische tekeningen. Met moeite en gebruik van een tolk beantwoordt zij een paar vragen. Als ik vraag of ik een paar foto’s van haar mag maken antwoordt zij in perfect engels…if you put money in the pot inside…..het kan dus wel!!! Wat een warmte en gastvrijheid..we hebben moeite om afscheid te nemen van onze vriendinnen. Gelukkig hebben zij hetzelfde gevoel….ma Ellen geeft ons te kennen dat wij het kingdom niet mogen verlaten voordat we iets van haar hebben gekocht. We zoeken wat spulletjes uit….bij het afrekenen blijkt dat wat we gekocht hebben helaas niks door haar is gemaakt:).
We vragen of de king nog van plan is acte de presance te geven….helaas hij blijkt al 5 jaar dood…heeft hij even mazzel!

• 01 Mei 2010 - 04:51

Jaap:

.........naar verluidt overweegt
    Endemol-Productions het uitbrengen van een nieuwe musical die

"Kamamma Mia"....

zal heten.

Heerlijk dat jullie weer thuiskomen maar jammer dat de reisverslagen ophouden!

• 01 Mei 2010 - 15:17

Mariken:

Net jullie laatste 2 reisverhalen gelezen en in een mailtje naar mam muts gekopieerd en verzonden. Dat is wat makkelijker voor haar. Wat moet ik toch steeds lachen als ik de verhalen lees. Ben bang dat het een land is voor mij, de controlefreak! Ben blioj dat jullie weer snel thuis komen. Ik mis de gezellige telefoontjes met m'n jongste zusje! Gisteren Koninginnedaag in de regen. Jammer. Het was 14 dagen droog en net op deze dag heeft het de hele ochtend, tot ongeveer 14.00 uur geregend. Zielig voor al die mensen die er zo lang mee bezig zijn geweest.Lieve Nienke en Maart...dikke kus en veel liefs van Muis

• 01 Mei 2010 - 15:20

Mam:

Hoi alletwee
    Niet te geloven, ik lach me kapot !!!! en pap ook.
    Nogmaals goede reis terug.
    Liefs en kus pap/mam,
    Carla/Dré.

• 01 Mei 2010 - 15:20

Mam:

Hoi alletwee
    Niet te geloven, ik lach me kapot !!!! en pap ook.
    Nogmaals goede reis terug.
    Liefs en kus pap/mam,
    Carla/Dré.

• 03 Mei 2010 - 09:53

Geri :

Die Jaap wat een goed idee: Kamamma Mia! The Muscical met als nieuwe hit song op money money: moenie mounie.

Ik heb genóten van alle reisverslagen, jammer dat jullie weer terug zijn wat dat betreft.

Liefs