kinderleed - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van nienke&maartje elenbaas&santema - WaarBenJij.nu kinderleed - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van nienke&maartje elenbaas&santema - WaarBenJij.nu

kinderleed

Door: moeniemounie

Blijf op de hoogte en volg nienke&maartje

23 April 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vanochtend een weeshuis bezocht. Heeft grote indruk gemaakt op Nien en mij. Onvoorselbaar wat mensen kunnen doen. het ene verhaal is nog erger dan het andere verhaal. En de vrouw die al 27 jaar kinderen opvoedt is helemaal bijzonder. Dat zulke mensen nog bestaan. Gedreven door haar geloof in God biedt zij al die jaren al een thuis aan kinderen die door niemand gewenst zijn. Die jarenlang misbruikt zijn en denken dat dat normaal is en dat ze alleen maar op de wereld is om mannen te leasen. Een gespannen meisje van 18, vanaf haar vijfde misbruikt en niet in staat om te ontspannen. In het weeshuis mag ze zelfs de kleine kinderen niet verschonen omdat ze dan aan de geslachtdelen haat zitten, iets wat voor haar blijkbaar erbij hoort. Zo zie j hoe dit soort gruwelijkheden in stand gehouden worden. Slachtoffers worden zelfs daders... Morgen meer.. gaan nu eten met 15 kinderen en 4 kammama's.
kussen

• 23 April 2010 - 17:03

Sicco:

Wat een byzondere dingen maken jullie mee !
    Ook fijn om daar deel/echtgenoot van te zijn !

Veel plezier verder met de reis !

• 23 April 2010 - 17:12

Mariken:

Lieve jongens,
    Wat zullen jullie hoofdjes veel te verwerken krijgen. Ik denk dat dat veel energie zal gaan kosten. Fijn dat jullie genieten, want dat lees ik tussen de regels van jullie reisverhalen door. Ga lekker verder genieten. Wij zijn vandaag moeder Donker gaan feliciteren. Zij werd 94 jaar!!!
    Dikke kus en veel liefs van Muis.

• 23 April 2010 - 21:45

Jaap:

Toch weer eens wat anders dan boodschappen doen bij Appie of koffiedrinken in de Vuursche.
    Leuk om te lezen hoor, kijken uit naar de volgende aflevering(en).
    Sterkte en slaap lekker want dat hebben jullie wel nodig!!

• 23 April 2010 - 22:36

Mare:

echt heeel leuk dat jullie dit allemaal doen!! echt mooie teksten!!! tot gauw!!! ~xxxxxxxxxxx~

ps. mam, ik heb met hidser:P

• 24 April 2010 - 06:51

Luci:

heeeey(L),
    Wat een bijzondere plaats zeg. Wat daar allemaal gebeurt...
    Tot snel!!!

hele dikke nederlandse kus en een knuffel:)
    Luci.
    ik hou heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel
    veel van jullie!!

Ps. Ik heb niet met Hidser:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

• 24 April 2010 - 07:48

Jaap:

Lag vanochtend nog wat na te denken over jullie indrukken (ja half vijf al wakker)en kwam tot de slotsom dat dit toch weer een heel andere armoe is dan jullie in Bosnië hebben gezien. We kijken uit naar de volgende afleveringen van jullie dagboek.

PS voor Maartje, Hidser is wél een leuke naam voor een jongen zeg.

• 24 April 2010 - 08:15

Jesse:

Super leuke verhalen! Zielig van dat meisje!
    Heeeeeeeeeeeeeel veel plezier nog!

Dikke kus Jesse

• 24 April 2010 - 09:26

José:

Lieve Nien en Maartje,

Wauw!!!!! Ik ben al diep onder de indruk van jullie verhalen. Laat staan als ik er zelf zou rondlopen.
    Wat lijkt me het gaaf om mensen daar te zien en spreken. Zo ontzettend anders dan hier allemaal. Ik ben superbenieuwd naar de foto´s. Wil graag een foto zien van die vrouw die al 27 jaar kinderen opvangt. Respect!!
    Dat van die kadavers van geslachte dieren die daar zomaar op straat liggen vind ik dan weer minder :-( Dat hoef ik niet te zien. Tja, jullie krijgen een heel andere wereld te zien. Ik ben jaloers! Ok, dan ga ik me hier nu maar weer klaarmaken om met Evelien naar de hockey te gaan. Ze moet uit spelen in Maarssen. Zeker raar voor jullie. Tja, het Gooische leven gaat hier gewoon door :-)

Het allerbeste daar en doe voorzichtig!
    Liefs,
    José

• 24 April 2010 - 10:18

Marc:

erg leuk om jullie bevindingen te lezen. heel herkenbaar, dat mensen ondanks in onze ogen belabberde situatie toch blij en optimistisch zijn. kunnen hier heel veel mensen een voorbeeld aan nemen. zorgen jullie er wel voor dat alle shariefen, ibrahims en andere "drivers" jullie veilig van a naar b rijden. geniet van dit bijzondere land!

• 26 April 2010 - 08:00

Geri:

Wat hebben wij hier in Nederland toch een onvoorstelbaar luxe leven hè, en dan kunnen we nog mopperen ook!

Jullie zullen als moeders wel handen en voeten te kort komen om al die kindertjes aandacht te geven.

Heb het goed! X, Geri